For hundrede år siden begyndte man at lave masseproduceret tøj som vi kender det i dag, frem for at alle fik syet deres tøj på mål. Skrædderne dengang var dog ikke bekymrede, fra deres synspunkt gav det ikke mening at folk ville gå med tøj som ikke passede perfekt. Det som viste sig at være det væsentlige var dog at for de fleste mennesker var masseproduceret tøj godt nok, prisen taget i betragtning.
Den samme problemstilling vil kunstig intelligens (machine learning) få til at udspille sig for et væld af brancher i den nærmeste fremtid. Og ligesom at det for en skrædder var en meget unfair kamp mod store fabrikker som producerede tøj på samlebånd - så vil der være store strategiske fordele at få for de virksomheder der kan favne udviklingen i stedet for at forsøge at bekæmpe den.
At lade computere overtage nogle af de arbejdsprocesser som i dag bliver leveret via konsulenter og service-aftaler, vil typisk ikke være noget som fra den ene dag til den anden erstatter menneskers arbejde. Det vil i stedet være sådan at computer-algoritmer kan tilbyde nye og anderledes måder at udføre arbejdet på, og hvor kunderne oplever at det er godt nok - der vil firmaet som leverer den computeriserede service nyde stor vækst. Andre steder vil kunderne stadigt sætte mere pris på den menneskelige kontakt og kreativitet, og algoritmerne vil være utilstrækkelige.
Men spørgsmålet er så om den service som din virksomhed tilbyder er en der kan udføres godt nok af en computer? Som med skrædderne er der nok altid en tendens til at overvurdere kundernes værdsættelse af den personlige service, så ligesom det at læse korrektur bedst gøres af en anden end forfatteren - så er det måske bedst at spørge en uvildig.
En branche som for tiden er i ren panik er branchen for investerings-konsulenter. Det er en branche med meget høje lønninger, for kombinationen af at kunderne har mange penge og at de samtidigt sjældent ved så meget om investeringer har gjort troværdige og dygtige konsulenter til en efterspurgt vare. Der er bare det problem at forskellige svindelsager har gjort at kunderne faktisk stoler mere på en computer der arbejder uden at tænke på personlig vinding.
Derfor flokkes mange rige mennesker fra Silicon Valley og andre steder til nye firmaer som Wealthfront og Betterment. Disse services placerer dine penge helt maskinelt i et bredt udvalg af sikre investeringsforeninger. De forsøger ikke at vælge de bedste aktier eller på anden måde at forudsige fremtiden (med forøget risiko som konsekvens). De har simpelthen bare automatiseret de mest almindelige teknikker til at vælge en "kedelig" blandet portefølje der følger markedet generelt og minimerer skatter og gebyrer. Hvis alternativet er at risikere at du er offer for den næste Bernie Madoff, så er det for de fleste godt nok.
En anden branche som potentielt vil blive tæt på 100% automatiseret er ejendomsmæglere. Det amerikanske firma OpenDoor bruger machine learning til at assistere med at vurdere ejendomme, så hvis du går og overvejer at sælge dit hus, så kan de med det samme give dig et tilbud. Det eneste du behøver er at udfylde nogle spørgsmål om huset og standen på det. Hvis du accepterer tilbuddet og har udfyldt skemaet sandfærdigt så kan du på få uger have solgt dit hus. Når først huset er solgt fungerer OpenDoor i høj grad som en brugtvognsforhandler og de vil forsøge at sælge det videre hurtigst muligt.
Der kan være mange grunde til at ville sælge sit hus, og det at komme af med det hurtigt (men stadigt til en fair pris) vil nok tiltale mange. Og selv hvis tilbuddet er lidt lavt, så er der med de typiske ejendomsmægler-salærer en del at tage af - i mange tilfælde vil OpenDoor’s tilbud sikkert være godt nok.
Der har på det seneste været en masse omtale i medierne om de kommende selvkørende biler. Og det er bestemt en besnærende tanke at man kan sidde og arbejde på sin laptop på vej til arbejde, eller måske lige tage en lur på vej hjem - det er en spændende fremtid for os som forbrugere. Det som der dog ikke har været nok fokus på efter min mening, er hvad det vil gøre for transportbranchen.
I både USA og Danmark er ca. 1 procent af arbejdsstyrken ansat som lastbilchauffører. En selvkørende lastbil vil ikke bare kunne køre tæt på 24 timer i døgnet, den vil også kunne gøre det med langt færre ulykker på vejene. Det er svært at se hvordan speditør-firmaer ikke skulle kappes om at komme først til at erstatte deres lastbiler med selvkørende af slagsen. Den dag hvor det sker, vil det være en stor omvæltning for samfundet. Det vil ikke kun berøre de mange chauffører men også tankstationer og butikker langs vejnettet.
Vi befinder os lige nu i machine learning guldalderen. Overalt er der muligheder og trusler, alt efter om du er på den ene eller den anden side af udviklingen. Som samfund vil det give nye udfordringer i forbindelse med at kapere de store omvæltninger.
Det er helt sikker ikke noget som sker lige fra den ene dag til den anden, men det vil ske hurtigere end de fleste regner med. Og ligesom at du i dag har svært ved at finde et .com internet domænenavn som ikke er taget, så vil du om bare 10 år have markant sværere ved at udnytte den udvikling inden for machine learning som foregår lige nu.
Så hvis du kan se potentialet for din virksomhed, så er det nu der skal handles. At handle nu og få bragt os ind i fremtiden via en glidende overgang er nok også den bedste måde at håndtere nogle af udfordringerne. Vi skal nok alle forvente at vores jobs ændrer sig, men man kan vælge at se det som en positiv udfordring og vise vejen frem.